Pedagogisk förståelse och ledarskapsinsikt i beställarledet gör era ledarskapsinsatser lyckosamma.

Publicerat 1 mars 2023 i Blogg

Att lyckas med sina ledarskapssatsningar innebär att du måste tänka efter. Som ledarskapsutvecklare stod jag ofta på fredagarna och var alldeles varm inombords. Flera kursdeltagare stannade kvar och tog i hand för en bra kurs.

Många kloka ord blev sagda och jag kände att jag nådde fram. Men liksom förra gången märkte jag at det vi sagt och bestämt tynade sakta bort. Självklart tänkte jag…nästa gång händer det. Men ack nej. Ibland ramlar polletter ned ett tag senare. Och under min resa har jag fått olika pusselbitar utspridda i tid och sammanhang.

 

Varför blev det ingen effekt!

Under en mycket lyckosam insats i arbetsplatscoaching på ett av våra kärnkraftverk myntade vi uttrycket före – under -efter. I mina insatser ovan fanns en oro i den mottagande organisationen kring mjuka frågor och beställarsidan var extremt noga med att kursen skulle landa rätt och intresset var stort.

Vi hade kundpresentationer och mycket dialog innan de skarpa kurserna kom i gång. Vi var på beställarsidan att det skulle uttrycka förväntningar på sina underställda chefer för att skapa engagemang för kursen.

Allt var perfekt. När de första ”ryktena” gick i korridorerna om att kursen var riktigt bra började de högre cheferna slappna av och jobbet var gjort. När alla kurstillfällen var genomförde fanns det bara utförligt dokumentation kvar för intern redovisning.

Man hade inget efter kurs. Beställaren hade inte funderat kring hur kursinnehållet passade in i den verksamhet man bedrev eller hur man skulle använda kursen som redskap för att organisationen skulle ta nästa steg och utveckla sina arbetssätt.

 

Så mitt ena råd är faktiskt att tänka före under och efter!

Kursinnehåll

När vi går till affären och köper mat och vi vet om att våra gäster har olika former av matallergier gör oss vaksamma när vi ska köpa in våra primörer inför kvällen. ’Vi vill ju att det ska bli en bra kväll. När vi går till en restaurang litar vi ju på att kocken har koll på det som lagas.

 

På samma vis kan man tänka när man köper en ledarskapsinsats. Konsulten är trevlig och vi kan prata med varandra och ett schema på en tvådagarskurs kommer fram. Perfekt, detta blir ju kanon! Men bygger kursen på den moderna vetenskap inom ledarskap och grupputveckling?

Och då spelar det ingen roll om du som beställare själv haft innerliga och bra diskussioner med kursledaren eller att kursdeltagarna tyckte att det var bra och givande. Kursen måste innehålla de verktyg eller pusselbitar som gör att man förstår hur man ska driva en grupp framåt i sin utveckling.

 

Och inget händer och chefer står och stampar med samma arbetsmiljöproblem eller att man kanske ska kalla det relationsproblem i arbetsgruppen. Chefen kan inte gå i väg till beställaren och klaga och inte heller till kursledaren. Chefen blir själv i sin vånda för nu är det ju ännu sämre. Chefen har fått en utbildning men problemen kvarstår. Varför!

 

 

För lite sedan var jag på en föreläsning kring förnyelseskapande organisation och mitt råd till dig är att försöka översätta dessa punkter till schemainslag på den kurs du beställer för jag har märkt att det är inte så många som har koll på de pusselbitar som en ledarskapskurs ska innehålla.

Kring detta kan man sedan bygga på med teoretisk kunskap och gärna i kombination med praktiska övningar. Att bygga en röd tråd som utgår från våra mänskliga behov när vi går in i arbetsgrupper. Har du med dessa ”ämnesområden”?

Och det kommer mera…fast nästa vecka – ett blir nog målet med ditt ledarskap..

Varsågod och jag blir jätteglad när du sprider detta och ger en kommentar eller tumme upp.

 

Tillbaka till bloggen

Vill du veta mer?

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer jag inom kort!