Öppenhet och tillit tar ditt team framåt!
En nyckel till att skapa effektiva team är att lära känna varandras starka sidor och de som vi behöver hjälp med att utveckla. Det är ju inte alldeles självklart att öppna upp sig själv inför andra. Men vinsten är stor i ett team, då öppenhet och tillit gör att vi släpper på våra fasader och bjuder in varandra till vår arena.
Under pandemins dagar fick jag själv börja jobba med mig själv och mitt kunnande och speciellt inom min förmåga att synas på nätet.
Själv har jag stått och stampat av flera orsaker. Dels av privat karaktär, dels kanske att jag varit lite envis och varit kvar i något som jag nu inser inte gjort mig rättvisa.
Jag envisades länge att arbeta med min greenscreen, som är cool, men en god vän berättade att den tog fokus från mig och mitt budskap. Samtidigt som det tog massor med tid att få till rätt inställning på bilden. Inte så allvarligt kanske!
Viktigt med bra ljud!
Men detta tröttade ut mig och det tog tid att spela in och lite av glädjen försvann från min röst samtidigt som jag hade andra mänskliga ljudkällor (min son) i anslutning till där jag spelade in. Detta gjorde att jag bara väntade på nästa ljud även om det aldrig kom.
Och även detta var kanske inte så farligt egentligen! Men då jag redigerat har jag haft mitt datorljud ganska lågt och inte hört de ekon mm som fanns i rummet. Så fort ljudet ökade så kom massor med missljud fram och vi ”gör en bedömning” av allt på nätet på sekundskala och detta gör att det viktigaste budskapet går förlorat för just dig!
Nämligen att detta arbetssätt med team gör att glädje och omtanken kommer att blomstra i din verksamhet. Att arbetet kommer bli lättare, roligare och med högre kvalitet för ni går alla åt samma håll. Och att det ger en trygghet till chef och grupp kring hur ni ska jobba tillsammans.
Mitt resonemang om mitt digitala arbete hör ihop med att ha en vilja att släppa sin fasad och att öppna upp sin arena!
Och nu har jag en ny mikrofon, då jag lyssnade och tog till mig min feedback! Ett steg till en högre nivå!
Men hur öppnar man upp arenan i en grupp?
Det handlar då om två saker för att du ska vilja bjuda in dina kollegor till ditt inre. Ett är att du själv vill dela med dig av dig själv och det andra är att du vill känna att dina kollegor vill dig väl.
Dessa behov är extra stora i början av en grupps utveckling och när du är i ledande befattning ska du gärna ge möjlighet att växla samarbetskamrater i arbetet. Att du själv inte alltid sitter vid samma fikabord på rasten exempelvis.
Detta kallar jag att göra kloka val! Det är ett gott råd till alla då du visar att du är nyfiken på dina kollegor.
Det andra är att vara frikostig med positiv feedback och det gör att dina kollegor känner att du vill dem väl och att du tycker om dem. Detta ökar dina möjligheter radikalt att ”når fram” den dagen du behöver det.
För i grupputvecklingsnivå nummer två dvs i opposition och konflikt har vi behov av att testa varandra kring att ta reda på om vårt kunnande men också om du står kvar när vi är i en konflikt. Många är rädda för konflikter men de är egentligen energi som rätt hanterat kommer att göra att ni kommer närmre varandra. Att bygga öppenhet och tillit.
Bra övningar i att öppna upp sin och gruppens samlade arena.
När jag startar mitt arbete med att ge ökad arbetsglädje och framgång i mina uppdrag är att få alla till att börja bjuda på sig själva. Alltså att börja berätta om sig själv. Detta är egentligen inte så svårt och är en bra start. Syftet är att öka personkännedomen för gruppens medlemmar men har också andra poänger!
När teamet beskriver sina starka sidor inom sitt kompetensområde så är det en viktig pusselbit att inspirera till kollegialt lärande. Att ta rygg på varandra och dela med sig av sitt kunnande. Detta är en vinst för både individen och organisationen samt gör att teamet lär känna varandra ännu bättre.
Nästa steg är att låta detta växa. Att återkomma till den när du vet lite mer om dina kollegor och kanske vad du själv vill. Då är det perfekt att börja bjuda in till utveckling i fält nummer fyra!
Dvs vad du vill lära dig av dina kollegor och samtidigt berätta något kortfattat hur du tänker jobba med dig själv.
Nästa övning är att ge feedback. Ta och dela ut post-It lappar till alla dina teamkollegor och ge dem ca 30 minuter i att ge positiv feedback till alla. Antingen sitter du själv i mitten och får gåvor från alla dina teamkamrater. Eller så ordnar du stolar som står mitt emot varandra och gör ett personligt möte, där du på ca fem minuter lämnar över din gåva till din kollega.
Detta är enkelt att genomföra och ger så mycket värme och ökad tillit.
Johari fönster och våra inre arenor.
Joharifönster är en modell för att karakterisera olika sätt att kommunicera. Modellen utvecklades på 1950-talet av psykologerna Joseph Luft och Harrington ”Harry” Ingham. Namnet Johari är en sammansättning av upphovsmännens förnamn.
Modellen beskriver hur öppenheten i mellanmänsklig kommunikation ökar när vi både är tydliga och lyhörda mot varandra och minskar när vi inte är det. Att ge varandra feedback är en viktig process i allt samarbete. Genom att kunna ta emot feedback, vara lyhörd, får jag reda på hur andra uppfattar mig och mitt agerande. Genom att kunna vara tydlig och exponera mig själv, ger jag andra möjlighet att få veta mer om mig.
Joharifönster är en fyrfältstabell, som ett fönster.
Det öppna fältet, även kallat Arenan, bildas av det jag vet om mig själv och vad andra vet om mig. Att fältet blir större innebär att öppenheten ökar. Detta sker genom min egen öppenhet med också min förmåga att ta emot feedback.
Det blinda fältet bildas av vad jag inte vet om mig själv men vad andra vet om mig
Fasaden bildas av vad jag vet om mig själv men vad andra inte vet. Om en person döljer mycket om sig själv för andra blir fasaden stor. I mitt exempel från ovan fick du inblick i min fasad i den digitala världen. Ibland finns naturliga orsaker till hur vi är med varandra.
Det okända fältet består av vad jag inte vet om mig själv och vad andra inte vet om mig.
Personer med ett stort öppet fält får bäst förutsättningar för växelverkan med andra. Personen har då ett öppet sätt som underlättar att ta emot och ge ut information. Följden blir att omgivningen har mindre benägenhet att missförstå eller lägga in felaktiga tolkningar av uttalanden och beteenden.
Självklart är det är inte alltid önskvärt att använda ett stort öppet fält. Vid tillfälliga och ytliga kontakter till exempel är det inte särskilt meningsfullt.
Testa dessa två övningar i ditt team och se vad som händer!
Kör bara kör!
Varsågod
Tillbaka till bloggen