Organisationsutveckling och kompexiteten i att få effekt
Tidigare har jag berättat om hur svårt och komplext det är att få någon effekt i vardagen när man vill utveckla sin verksamhet. Konsten är att få alla till att agera samtidigt och att sätta upp mål för hur man ska samarbete. Dvs vilka beteenden som vi ska ha, både mellan oss. Och till våra kunder.
Hur arbetet ska bedrivas och vad som behöver skruvas på så att vi kan jobba ännu bättre. Men det viktigaste är nog att chefen och gruppen har en gemensam syn på hur man ska jobba tillsammans, när man jobbar som bäst.
Ett annat sätt är att säga samma sak! Att när du går iväg på ditt gympass och du börjar bli inkörd på både övningar och instruktören så gör du precis som alla andra oavsett om du är för trött, pigg eller att du ligger lagom i belastning. Gruppens beteende tar dig framåt. Ensam är inte starkt! Det gäller att samla gemensamma målbilder när vi människor jobbar tillsammans. Samarbete är vägen framåt!
Traditionella vis att styra
Det vanliga är att våra arbetsplatser styr via affärsplaner och våra ledningssystem som finns distanserade i våra datorer. Vi människor är levande och därför måste det som finns bakom våra skärmar bli en levande vardag.
Att tro att det dokument som tas fram av en VD och bearbetas av en styrelse ger hopp och framtidstro fullt ut är nog inte riktigt sant.
Självklart är affärsplan mm värdefullt då ägare både lånar ut sina pengar till företaget och ger en ekonomisk trygghet till organisationen. Att vi får arbeta ett år till…. Men det är samarbetskulturen på företaget som skapar det reella resultatet. Våra dokument ska vara levande och ett slags konktrakt mellan kollegor, men också till företaget och som är en hjälp till att hitta vårt bästa jag.
Alltså hur vi är med varandra, hur vi utvecklar både oss själva och våra kollegor. Vår förmåga att ta tillvara våra förmågor till att genomföra våra arbetsuppgifter och att även se en större mening med det arbete som vi bedriver tillsammans.
Är vi stenhuggare eller katedralbyggare?!
Fortbildning, att gå på kurs – och att få ett resultat i verkligheten
Syftet med att ”lyfta ut” personal från det vardagliga arbetet är att ge ett mervärde till verksamheten. Eller kanske bara att ha kurser till personal som en belöning för utfört arbete. Över 90 % av insatserna inom ledarskapsområdet leder inte till någon effekt alls. För att lyckas fullt ut kräver det att man tänker större och skapar en struktur för lärande.
Tydliga strukturer för lärande
Olika aktiviteter till både chefer och medarbetare kräver en mogen organisation som förstår syftet med den enskilda insatsen. Men som också har ett pedagogiskt perspektiv kring hur detta ska landa i vardagen.
Dels i handlingar i vår produktion eller i våra tjänster. Men också på sikt i rollbeskrivningar inom HR och att även väva in HR-processer inom kompetensutveckling och målsamtal. För att en insats ska bli fullkomligt lyckosam är det viktigt att bygga ett system som hanterar det som händer när utbildningen är avslutad. Vad ska hända i vardagen? Alltså måste man förstå principerna för lärande på kurs. Och att bygga in effekten av kursen i gruppens arbete.
Unna dig en stund av eftertanke kring dessa frågor
Vilka sätt har ni inbyggda i era strukturer för att ”arbeta” med folk som varit på kurs? Vad händer före, under och efter kursen?
Dela dina tankar i kommentarsfältet eller direkt med mig!
Tack för din läsning!
I nästa inlägg kommer jag att skriva mera om grupputveckling i stort!
Håll ut…det kommer inom kort!
Tillbaka till bloggen