Rätt storlek på ditt team?
Vad är nu en lagom storlek på en arbetsgrupp? Jag tror ibland att vi ligger kvar i gamla tankesätt och ibland inte tänker. När jag var och arbetade med arbetsplatscoaching på Forsmarks Kärnkraftverk gick vi ned till minigrupper på tre gruppmedlemmar per coachteam. Den lilla gruppen gör att vi klarar av både likheter och olikheter och känner att vi kan skapa en närhetskänsla som gav utveckling för alla inklusive mig själv som var kursledare. En sak jag fortfarande har med mig från Forsmark var att det fanns skyltar som påtalade att vid varje möte skulle mål och syfte med mötet uttalas.
När jag sedan var på en ledarskapskurs inom Vattenfall så var det vissa chefer som hade 20-30 medlemmar i sina arbetsgrupper och tex yrkesgruppen rektorer har ännu flera.
För att dessa stora arbetsgrupper ska fungera och utvecklas tillsammans och inte bara använda megafon och lita på att ekot kommer tillbaka.
Jag tror att det är viktigt att tänka efter vad meningen med att vi träffas är egentligen. Speciellt nu när vi kommer tillbaka efter distansarbete och börjar uppskatta friheten det inneburit att kunna disponera sina dagar på nytt vis.
Kommer också att tänka på ett av mina uppdrag där frustrationen var gigantisk över den kreativitet som behövde komma ut men som den ”vanliga” mötesordningen låste upp. Under kaffet bestämde jag mig för att bryta upp den stora gruppen i mindre, men med samma uppgift och helt plötsligt blev det harmoni och de mindre grupperna kunde få utlopp för sina idéer. I praktiken var den stora gruppen en strategisk grupp, men med operativa frågor, där gruppmedlemmarna inte upplevde att de behövde samarbeta med varandra.
Den stora gruppen kunde egentligen bara vara mottagare för information från chefen via ett ombud.
Råd inför gruppindelning
Ett bra råd till en chef är att fundera över följande för att skapa kreativitet och driv när vi träffas.
Alltså vilka ska jobba tillsammans
• När vi i gruppen har flera moment tillsammans som blir en slutprodukt.
• Att vi kan dra nytta av våra olika färdigheter
• Att vi måste dela kommunikation, informationsdelning, debatt och ta gemensamma beslut.
• Att vi har ett lärande för medlemmarna
• Att vi gemensamt kan utveckla metoderna, uppgifterna och målen
Olika teamtyper
Vissa team har hög komplexitet, dvs att vi har en unik kompetens, är ömsesidigt beroende och har tydliga mål roller och processer.
Exempel på dessa är kirurgteam och en välfungerande ledningsgrupp
När rollerna är ospecifika och kräver inte samarbete i realtid eller koordination. Dessa team har lägre komplexitet.
Tror också att om chefen för gruppen har mod i att våga bryta ned den större gruppen kommer minigruppen att få högre motivation till att bli kreativa och utveckla varandra. Mitt råd till dig blir alltså att våga dela upp din grupp i minigrupper.
Ett vidare arbete blir att få alla till att se samma uppgift, dela visionen och synen på verkligheten. Och att jobba med gemensamma värderingar!
Gå gärna in i blogg och läs om att skapa spelregler
Och dela gärna expertroller och ha två experter per område. Man ska inte vara själv.
Ensam är inte stark
Tillbaka till bloggen