Operativa mål – Kvalitétsutveckling och vad får vi betalt för att göra?
Ibland sneglar jag på olika tjänster som intresserar mig och ofta står det att man ska klara av att jobba med kvalitetsutveckling på olika vis. Inom detta område är jag nog lite för okunnig för att svänga mig med olika termer och uttryck. Men likväl känner jag att det är en stor ocean mellan vad kunder tycker om våra produkter, hur våra tjänster tas emot till hur det landar konkret arbete i en personalgrupp.
Ibland är det teammålet enkelt, att vi ska utföra dessa tjänster under dagen eller tillverka ett antal bilar under en viss tid. Men det kan också användas mera kreativt genom att väva in kundundersökningar och vad måste vi göra för förändringar i våra produkter och tjänster för att fortsatt vara konkurrensmässiga över tid.
Som ledning för ett företag måste du då på ett enkelt vis kunna förklara kopplingarna till det konkreta arbetet vi gör varje dag och hur vi måste vara vaksamma och ha bra processer som tillåter att vi lätt justerar för att komma till ett nytt bättre läge.
Ibland när jag arbetat med personalgrupper inom kommuner kan det vara svårt att få tag i vikarier så måste man ibland lyfta av oket från personalen för att lindra stress och förväntningar på verksamheten som inte kan uppnås. Det gäller ibland att ställa om efter det förutsättningar som finns. Men målet kan också användas tvärt om! Hur ska vi skruva på våra processer för att lyckas ännu bättre och vilken ny kompetens behöver vi för att kunna utveckla verksamheten ytterligare.
Vår coronatid har tvingat oss att leverera och ändra våra traditionella vägar att lösa våra affärsplaner. Själv har jag fått bredda mig och även ge mig in och lära mig mera om de digitala vägarna för att kunna fortsätta att hjälpa andra att få det ytterligare lite bättre på sin arbetsplats och därigenom skapa ökad glädje och framåtanda på riktigt.
Som sammanfattning kan målet användas för att styra och utveckla följande:
- Utveckla och förändra roller i en verksamhet. Att jobba annorlunda mot innan.
- Att arbeta och ta våra processer ett steg längre.
- Att använda målet för att antingen mana på sin personal eller att stresslindra vid utmanande situationer. Eller att ge beröm till sin personal för att kunderna är nöjda och att företaget går bra.
På ytan kan målet ses som torrt med är en viktig fråga att hantera då det gäller om företagets överlevnad över tid. Hur ska vi skruva på vårt teamarbete för att göra saker ännu lite bättre i morgon och i framtiden.
Tankar för reflektion är nog på sin plats
Unna dig den tiden
Magnus
Utvecklingsmålet tar hela din organisation framåt
Tillbaka till bloggen