Standard utåt – Hur vill vi att omgivningen ska se och uppleva oss?

Publicerat 7 november 2021 i Blogg

Innan coronan stod jag i den fina nybyggda Kifab Arena ihop med en förälder för att bocka av åskådare som skulle se en innebandymatch mellan FBC Kalmarsund och en bra motståndare. Ibland blev det en liten paus mellan åskådarna och vi kunde prata med varandra. Det visade sig att även han var konsult och tog roller som marknadschef runt i Sverige. När han pratade och beskrivit sina uppdrag slog det mig att det han pratade om var ”min standard utåt”, dvs hur vi som grupp eller företag vill uppfattas i vårt arbete med våra kunder och uppdragsgivare.

På samma vis som när jag utbildade mig till projektledare och genomförde ett flertal utbildningsprojekt inom svensk kärnkraft. Då pratade vi om intressenter och som på olika vis och syften var nyfikna och hade intresse i vi gjorde.

Att gå först och visa vägen

När jag fick förmånen av att bli chef för mina kollegor i min utbildningsgrupp på mitt förra företag var det omdiskuterat och ingen självklarhet. Kärnkraften är hierarkisk och jag med min bakgrund som ”småskolelärare” fick gå en holmgång för att anses bra nog. Men kring mig fanns folk som trodde på mig och speciellt min chef Thomas. Han såg till att jag fick handlingsutrymme och detta tog jag. När jag sedan blev chef fick jag omedelbart en spännande utmaning.

Från vår kunds sida önskade man att förbättra sig i sitt sätt att arbeta i kontrollrummet på kärnkraftverket. Eftersom vi  ansvarade för träningen av operatörerna föll det på mig som drivande inom operativt ledarskap ihop med vår härliga laguppställning av utbildare, som var extra grymma inom det tekniska området, till att bidra även i mjuka områden. Vi fick beställning på att vara spjutspetsen i att förändra beteendet i kontrollrummet, då yttre granskningar visade att man kunde bli ytterligare lite bättre. Nu var det till att ut och spåra för att få alla med sig!

Säkerhetskort – Ett sätt att strukturerat arbeta med säkerheten och sätta standard på ett kärnkraftverk.

Och en standardhöjare på våra utbildningar och en trigger för mig

Som chef för en grupp och beroende på läge får du inte vara rädd att kliva fram och visa vägen , men också använda målet ”standard utåt” klokt för att samla gruppen till att ha fokus på arbetet och släppa inre motsättningar. När vi är i riktiga team är det utmärkande, nämligen att gå mot samma målbild.

Målbilden i arbetet i ett kontrollrum är en instruktion, som beskriver hur arbetet ska bedrivas för att säkerställa god säkerhet, god drift och trivsel. Och den ska vara levande och användas.

I världen utanför kärnkraften använder man skrifter med namnet ”code of conduct” eller likande. Innan corona hade jag kontakt flera gånger med Region Kalmar om att bidra med min kärnkraftskompetens för att utveckla såväl kommunikation som beslutsfattande inom sjukvården.

Att bygga upp en beskrivning där både ordinarie personal samt inhyrd stafettpersonal kan samlas kring hur man ska jobba tillsammans med syfte att både lindra stress och främja gott samarbete. Och i förlängningen höja patientsäkerheten. I stora drag handlar det om hur vi använder vår energi, kompetens för att göra det bästa i vårt arbete tillsammans.

För mig blev detta nyckeln som gjorde att jag kunde sätta standard för vårt arbete i våra utbildningar och något jag själv kunde ta spjärn emot i mitt ledarskap för det var något kunden tyckte var viktigt och mitt mål var att vi alltid skulle vara steget före de som vi utbildade. Det blev en motor i vår grupp.

 

Säkerhetskort – Ett sätt att strukturerat arbeta med säkerheten och sätta standard på ett kärnkraftverk.

Och en standardhöjare på våra utbildningar och en trigger för mig

Min förhoppning är att du nu kan se målområdet framför dig och det är användbart inom alla branscher, men kan vara tydligare i vissa. Här har teamet ett mål som gör att de känner stolthet över sina framsteg. Vilka är dina kunder?!

Hur vill vi uppfattas av våra kunder?

När jag arbetar med arbetsgrupper gör jag det inte svårare än så! Att ställa frågan om hur arbetet ska bedrivas för att vi ständigt ska vara på väg framåt. Att väcka tankar som för gruppen samman och ger ”chefen” möjlighet att sätta standard för hur arbetet utåt ska göras.

Hur ska vi vara med våra kunder för att både säkerställa god kvalitét, visa vår professionalitet, yrkeskunnande och även bemöta vår omgivning på ett bra vis. Listan kan utökas med hur vi ska vara i våra sociala medier och eventuella kundutskick.

Min erfarenhet fram tills nu är att detta är relativt kvick och enkel process men som kräver mycket mera eftertanke när man väl landat i ett resultat. Grunden är att den samlade kompetensen i gruppen måste se vägen framför sig och att de även kan beskriva den i ord, i bild och i praktisk handling.

Detta är också ett beteendemål som är riktat mot vår egen kompetens och kunnande inom vår roll. Och likaså företagets ambition att bli ytterligare lite bättre för att attrahera kunder genom att hela tiden vilja utvecklas. Mitt råd till dig är att fundera och låt målet landa innan du går från ord till handling.

Ämnen som kan behöva belysas ytterligare kan vara följande:

  • Vårt sociala samspel med kunderna utifrån situationen.
  • Hantera vår roll och kompetens när vi utför våra tjänster eller skapar våra produkter.
  • Är vi en internleverantör till en annan avdelning och kanske även mottagare av en tjänst eller produkt.

Vad kommunicerar vi till våra kunder och till samhället i stort? Både verbalt och vad vi lägger ut på nätet. Moraliska saker kan här dyka upp som nu på företaget Samhall, där chefer inte agerat som föredömen, vilket fått personal att vända sig till pressen för att få hjälp och stöd.

Visselblåsarfunktioner kan också ge en första signal om att en verksamhet inte är vad den borde. Dvs att arbeta med teamutveckling för att utveckla såväl ledarskap som medarbetarskap är en investering för framtiden i alla verksamheter.

Bara kör, kör och kör!

MVH

Magnus

Innehåll i Bloggen

Operativa mål hjälper oss i vårt kvalitetsarbete

Tillbaka till bloggen

Vill du veta mer?

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer jag inom kort!