Spelregler, Värderingar och våra beteenden – Och att gå från ord till handling

Publicerat 19 oktober 2021 i Blogg

För att förstå styrkan i spelregler måste du också förstå resan och hur allt hänger ihop. Ibland kan företag eller organisationer ta fram viktiga ord för verksamheten och låta dessa vandra ut i organisationen. Under min utbildning till HR-specialist pågick en sådan aktivitet hos en av mina kursdeltagare, där arbetsgrupperna skulle filma ”några av värdegrundsorden” för att visa att de förstod och att de skulle använda dem. Jag förstod att grupperna tog sig an uppgiften med ett leende i mungipan och arbetet blev inte riktigt seriöst, om jag nu förstod min kursdeltagarkollega på rätt vis.

Allt lärande som är förknippat med känslor stannar inom oss och blir en del av vår erfarenhet, både goda och mindre bra. För mig fick jag mitt första möte med spelregler på en UGL-kurs på Ronneby brunn. Vår grupp fick i uppgift att skapa spelregler för vårt fortsatta arbete tillsammans och vi satt i våra stolar i en ring och såg på det tomma blädderblocket framför oss.

Eftersom jag är lärare och har viss vana att skiva på såväl whiteboard som blädderblock reste jag mig och började stega fram till blädderblocket. Det skulle jag inte ha gjort utan väntat in någons godkännande. Efter att ha gått tillbaka till min stol och funderat på vad som hände så förstod jag att det fanns kraft i att låta en grupp skapa sina egna spelregler och det var inget man kan ta lätt på.

Detta redskap har jag sedan använt då jag haft kurser inom kärnkraft inom mjuka frågor. Mjuka frågor inom kärnkraft innebär att du är ute på osäker mark för kursdeltagarna och att tryggheten är större inom teknik.

Turbinoperatörsgruppen fick i uppgift att skapa sina spelregler för våra dagar tillsammans. Min tanke med inslaget var att koppla detta till viktiga moment i att utveckla en grupp som vi skulle ha någon dag senare men jag slogs med förundran kring vad som hände när en mobiltelefon ringde och ”gruppen” hade bestämt att dessa skulle vara av. Den som bröt mot regeln blev högröd i ansiktet och bad om ursäkt till de andra.

Länge fram i turbinoperatörskursen fick samma studiegrupp problem med sitt sätt att vara, vilket var en konsekvens av mötet mellan kursledare och gruppens inre förmåga till studiedisciplin. Det blev en konfrontation mellan kursledare och kursdeltagare och jag fick försöka lösa detta.

 

På en måndagsmorgon satt jag med allvarliga kursdeltagare, kursledare och min chef i en ring i ett konferensrum. Efter en stund allvarligt prat lät jag kursdeltagarna skriva ned vad de personligen skulle bidra med på kursen i form av att ställa frågor, lyssna aktivt och peppa varandra. Samtalet tog en timme inklusive lappar och efter det var jag på kursledarna att följa upp de små post-it lapparna som alla skrivit.

Kursledarna började kämpa med att ändra undervisningen och började följa upp de rosa små lapparna. På onsdagen sa kursledaren till mig att de hade börjat att vända. På fredagen kom studiegruppen till mig och berättade att de nu var mera aktiva och det var kul att läsa igen. Lärdomen är att låta dessa ord bli aktiva handlingar och även följas upp med aktiv feedback på individnivå.

Att arbeta med spelregler i mina uppdrag

Spelregler är det som gruppen får skapa vid ett av de första tillfällena när vi börjar arbeta tillsammans. Jag gör så att jag tydligt poängterar att chefen och jag lämnar gruppen temporärt och gruppen själva får lösa uppgiften tillsammans. När jag kommer tillbaka går jag laget runt och frågar om alla är med och likaså om gruppens ledstjärna.

Vid första tillfället får alla också ge positiv feedback till varandra genom speed dating, där alla får ett antal post-It lappar och ett kuvert. Efter ca 30 minuter är alla klara och jag har dragit fram stolar som står parvis och en bit ifrån varandra för att skapa viktiga personliga möten. Alla får i uppgift att i enskilda personliga möten ge positiv återkoppling till varandra, vilket ger massvis med energi.

”Läxan” och att gå från ord till handling

Innan vi skils åt går jag igenom bojenmodellen, dvs att vi har våra värderingar starkt förankrade i en sten som finns nere på botten där vi inte kan se den. Våra värderingar är präglade av vår barndom, våra erfarenheter och kring rätt och fel. Det ger en stomme kring hur vi ska vara med varandra.

I stenen finns en kätting som symboliserar våra attityder, dvs summan av olika beteenden som formar oss. Att ha en positiv attityd tex innebär ju att man lyssnar till de som är kring oss. Är glad och ler, ställer frågor och är hjälpsam.

Uppe på ytan flyter vår boj som är synlig för oss själva och för vår omgivning. Här finns våra beteenden och hur vi är med varandra. Hälsar vi på alla eller väljer vi att avstå?!

Utifrån skapade gemensamma spelregler får alla inklusive chefen funder kring följande tre frågeställningar: (Exempel)

  • Vad ska jag börja med?

Respekt: Att bli bättre på att passa tiden.

  • Vad ska jag sluta med?

Respekt: Att komma oförberedd till möten

  • Vad ska jag fortsätta med?

Respekt: Att fortsätta ställa frågor och uppmuntra kollegor på våra möten.

 

Jag säger att man ska välja ut några ord som du får energi av och som ska hjälpa dig att gå från ord till handling.

När du är klar samtalar du med en kollega där ni berättar era tankar och ger feedback.

Sedan bokar du in ett möte med din chef för ett förtroendefullt möte där både chefen och du själv lyssnar och ger input. I mina uppdrag nu fortsätter chefen med dessa samtal för att både arbeta med sig själv i sitt eget ledarskap, och för att uppmuntra och påtala vikten av att alla funderar över sig själva och bidrar till gruppens utveckling.

 

Bara ut och gör…- Att gå från ord till handling!

Nästa gång berättar jag mer om målet standard utåt, dvs hur vi bemöter omgivningen på bästa vis.

Tack för din tid och ta med dig denna gåva in i ditt inre!

Den är värdefull

Varsågod

MVH

Magnus Alvhamre

Innehåll i Bloggen

Standard utåt – Vilket avtryck vill vi göra?

Tillbaka till bloggen

Vill du veta mer?

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer jag inom kort!